Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Kurdistan University of Medical Sciences

تأثیر آموزش رهنمودهای نسخه نویسی سازمان بهداشت جهانی بر مهارت نسخه‌نویسی دانشجویان مامایی

(2016) تأثیر آموزش رهنمودهای نسخه نویسی سازمان بهداشت جهانی بر مهارت نسخه‌نویسی دانشجویان مامایی. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-55-en.html

Persian Abstract

مقدمه و هدف: مؤثرترین راه برای جلوگیری از مصرف غیرمنطقی داروها آموزش مناسب است و بهترین زمان ارائه آموزش، قبل از شکل­گیری اعمال نسخه­نویسی نامناسب می­باشد. لذا این مطالعه­ با هدف تعیین تأثیر آموزش رهنمودهای نسخه نویسی سازمان بهداشت جهانی بر مهارت نسخه نویسی دانشجویان مامایی انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی یک گروهه، 26 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته سال آخر مامایی دانشکده پرستاری مامایی مشهد در سال 1389 بصورت تصادفی آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک، آزمون علمی و آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE)  بود. برنامه آموزشی چهار ساعته، طی دو جلسه متوالی به روش سخنرانی ارائه شد. قبل، بلافاصله و دو هفته بعد از مداخله،  مهارت نسخه­نویسی دانشجویان با آزمون  OSCE ارزیابی گردید. نهایتا داده­های گردآوری شده با18SPSS   و  استفاده از آزمو­ن­های آنالیز واریانس با مقادیرتکراری و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها : مهارت نسخه­نویسی دانشجویان در آزمون OSCE بعد از مداخله، به طور معنی­داری افزایش یافت؛ به طوری که بین قبل و بلافاصله بعد از مداخله، قبل و دو هفته بعد از مداخله تفاوت آماری معنی­داری وجود داشت (001/0>p) اما بین بلافاصله و دو هفته بعد از مداخله تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (629/0=p) . با وجود افزایش نمره اکتسابی آزمون علمی بعد از مداخله اما تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (05/0< p). نتیجه­گیری : برگزاری آموزش تجویزمنطقی داروها نظیرالگوی سازمان بهداشت جهانی می­تواند موجب ارتقای مهارت نسخه­نویسی دانشجویان مامایی گردد.

Title

The effect of teaching World Health Organization prescription guidelines on the prescribing skills of midwifery students

Abstract

Background and Aim: The most effective way to prevent irrational use of medicines is appropriate trainin and the best time for training, is before the formation of inappropriate prescribing habit. Therefore ,the aim of this study was to determine the effect of teaching WHO prescription guidelines on prescribing skills of midwifery students. Methods: In this quasi experimental study, 26 senior students of Midwifery at the Faculty of Nursing and Midwifery of Mashhad University were selected through convenience sampling in 2010. Data collection included demographic form, and objective structured clinical examination (OSCE), respectively. Four-hour training program was presented through two consecutive sessions of lecture. Before, immediately after and two weeks after the intervention, students’ prescribing skill was evaluated by OSCE. Finally, the collected data were analyzed with SPSS 18, ANOVA and Friedman Tests. Findings: students’ prescribing skill after the intervention increased significantly in OSCE; there was a significant statistical difference (p>0.001) between before and immediately after the intervention, before and two weeks after the intervention. However, there was not a significant statistical difference (p=0.629) between immediately after the intervention and two weeks after the intervention.  Despite the rise in the acquired score in the scientific test after the intervention, there was no significant statistical difference (p<0.05). Conclusion: holding training courses for logical prescription of medicines like the WHO guidelines can lead to the improve in the prescribing skill of midwifery students

Item Type: Article
Keywords: World Health Organization, skill, prescribing, midwifery students
Page Range: pp. 1-10
Journal or Publication Title: Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Volume: 1
Number: 4
Publisher: Kurdistan University of Medical Sciences
Depositing User: دکتر رضا قانعی
URI: http://eprints.muk.ac.ir/id/eprint/1655

Actions (login required)

View Item View Item