Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Kurdistan University of Medical Sciences

بررسی میزان صداقت وعذرخواهی در پرستاران هنگام ارائه خدمات به بیماران از دیدگاه بیماران

(2016) بررسی میزان صداقت وعذرخواهی در پرستاران هنگام ارائه خدمات به بیماران از دیدگاه بیماران. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-60-en.html

Persian Abstract

مقدمه و هدف : پرستاران یکی از گسترده ترین طیف های شغلی در جامعه پزشکی هستند که با توجه به مراقبت 24 ساعته ،  ساعات زیادی را با بیماران می گذراند واین زمینه ساز تعاملات بیشتر این دو باهم است . کیفیت این تعاملات و ارتباطات می تواند روی روند درمان بسیار تاثیر گذار باشد . یکی از آیتم های ارتباط مطلوب و سالم، داشتن صداقت و قدرت عذرخواهی است. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان صداقت و ابراز عذرخواهی پرستاران صورت گرفته است . مواد و روش ها : این پژوهش قسمتی از یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد که در تابستان سال 1390 در شهر سنندج انجام شد . با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته از 295 بیمار بستری در بخش های داخلی و جراحی مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سطح شهر سنندج ، که بطور کاملا تصادفی انتخاب شده بوذند، اطلاعات جمع آوری شد. 7 سوال این پرسشنامه مربوط به اطلاعات  دموگرافیک و 7 سوال نیز مربوط به سنجش میزان صداقت پرستاران در برخورد با بیماران و 1 سوال نیز مربوط به ابراز عذرخواهی بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار16  spss استفاده گردید . یافته ها : یافته های این پژوهش نشان داد که بیماران فقط در72/35 درصد موارد ، رفتارهای حاکی از صداقت را همیشه در برخورد با پرستاران دیده اند و در 58/21 درصد موارد هیچوقت رفتاری حاکی از صداقت در پرستاران ندیده اند . تنها 9/33 درصد بیان نموده اند که "همیشه " پرستاران در مقابل اشتباه خود از بیمار عذرخواهی نموده اند و 9/17 درصد بیان نموده اند که هیچوقت شاهد عذرخواهی پرستاران نبوده اند . در هر دو مورد صداقت و ابراز عذرخواهی ، پرستاران را در سطحی متوسط ارزیابی نموده اند . نتیجه گیری : از نظر بیماران ویژگی " صداقت "و" ابراز عذرخواهی در صورت بروز اشتباه " در پرستاران در حد متوسط بوده است . برای جلب رضایت بیشتر مددجویان لازم است روی این نکات بیشتر تامل شود. داشتن صداقت در حرفه پرستاری و آشکارسازی اطلاعات و ابراز عذرخواهی نه تنها برای استحکام و افزایش ارتباط بین پرستار و بیمار بلکه برای ارتقاء سطح اعتماد بیمار و جامعه به تیم درمان ضروری است .

Title

Evaluation of honesty and apology in nurses that serving patients from the viewpoints of patients

Abstract

Introduction and Aim : Nurses are One of the most comprehensive range of occupational health nurses in the medical community given thatThe24-hour care, they spend many hours with patients and this can be the underlying interactions of these two .This quality of interaction and communication can greatly affect the healing process. One of the good items in healthy relationship ,is the having integrity and power of apology .The present study was conducted to determine the honesty and apology in nurses . Material and Methods : This study is part of a cross - sectional study that was conducted in the summer of 1390 in Sanandaj.295patients admitted in surgical and medical training centers in Sanandaj ,Kurdistan University of Medical Sciences ,were selected randomly .Using a questionnaire  data were collected.7questions of the questionnaire werebiographicalinformation,7questionstogauge the sincerity of the nurses in dealing with patients, and one question was also to express a pology . For data analysis the software , spss 16 was used. Results : The findings showed that patients in the 35/72 of cases ,had always seen honesty behaviors of nurses in dealing with them and In 58/21 cases they had never seen behavioral integrity  of the nurses . Only 9/33 percent stated that Nurses "always" apologize for their wrong and 9/17 percent said they had never seen the nurses apologizing .In both cases ,they had evaluated a medium level of the honesty and expressing apology in nurses . Conclusion : Honesty in the nursing profession and their information detection and an apology ,not only To strengthen and enhance the relationship between nurses and patients ,but also to enhance the level of trust to treat the patient and to society is necessary.

Item Type: Article
Keywords: honesty in nurses , apology in nurses , viewpoints of patients
Page Range: pp. 57-64
Journal or Publication Title: Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Volume: 1
Number: 4
Publisher: Kurdistan University of Medical Sciences
Depositing User: دکتر رضا قانعی
URI: http://eprints.muk.ac.ir/id/eprint/1660

Actions (login required)

View Item View Item