Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Kurdistan University of Medical Sciences

بررسی ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397

(2018) بررسی ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-175-en.html

Persian Abstract

 مقدمه و هدف: از اهداف اصلی سیستم‌های آموزشی در جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری دانشجویان، پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. عزت نفس از عوامل روان‌شناختی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند تحصیلی دانشجویان داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش مقطعی و از نوع توصیفی-همبستگی بود که به صورت سرشماری روی 194 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول در رابطه با مشخصات دموگرافیک واحدهای موردپژوهش و بخش دوم جهت سنجش وضعیت عزت‌نفس دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد عزت‌نفس Rosenberg بود. همچنین بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از نمره معدل کل دانشجویان صورت گرفت. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-16 انجام شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن واحدهای مورد پژوهش برابر 3/18±22/47 بود. 74 نفر (38/1) از دانشجویان پسر و 120 نفر (69/1) دختر بودند. میانگین و انحراف معیار نمره عزت‌نفس و معدل کل دانشجویان به ترتیب برابر 6/17±4/81 و 1/28±15/75 بود. نتایج مطالعه نشان دهنده همبستگی مثبت و معنی داری بین عزت‌نفس با معدل تحصیلی بود (0/194r= و 0/005p=). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط انکارناپذیر عزت‌نفس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انجام اقدامات و ارائه راه‌کارهایی برای ارتقاء عزت‌نفس دانشجویان می‌تواند موجب پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت سیستم‌های آموزشی و بالینی دانشجویان پرستاری شود.  

Title

Evaluation of the Relationship between Self-esteem and Academic Success in Nursing Students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2018

Abstract

Background & Aim: One of the major goals of educational systems in improving the quality of student productivity is the academic success of students. Self-esteem is one of the psychological factors that affect academic success and could have a positive impact on students’ educational process. This study aimed to determine the relationship between self-esteem and academic success in nursing students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2018. Materials & Methods: This cross-sectional and descriptive-correlational study was conducted on 194 nursing students selected via census sampling. Data were collected using a two-section questionnaire; the first section included demographic characteristics of the participants while the second section encompassed the “Rosenberg Self-Esteem Scale” to assess the self-esteem of the students. Moreover, the academic success of students was evaluated using their score of academic achievement. Data analysis was performed in SPSS version 16. Results: In this study, the mean age of the subjects was 22.47±3.18 years. In total, 74 individuals (38.1) were male, and 120 students (61.9) were female. Furthermore, the mean score of self-esteem and GPA of the students were 4.81±6.17 and 15.75±1.28, respectively. The results were indicative of a positive and significant correlation between self-esteem and score of academic achievement of the participants (r=0.194, P=0.005). Conclusion: Considering the undeniable impact of self-esteem on the academic success of students, performing actions and providing solutions for improving the students’ self-esteem can increase the quality of educational and clinical systems for nursing students.

Item Type: Article
Keywords: Nursing Students, Academic Success, Self-esteem.
Page Range: pp. 71-78
Journal or Publication Title: Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Volume: 4
Number: 2
Publisher: Kurdistan University of Medical Sciences
Depositing User: دکتر رضا قانعی
URI: http://eprints.muk.ac.ir/id/eprint/1689

Actions (login required)

View Item View Item