Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Kurdistan University of Medical Sciences

بررسی رابطه انسجام خانوادگی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال 1395

(2018) بررسی رابطه انسجام خانوادگی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال 1395. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-172-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: انسجام خانواده به جنبه های سلامت روان‌شناختی خانواده و پیوند عاطفی بین اعضای خانواده اشاره دارد. فرسودگی تحصیلی به معنی ایجاد احساس خستگی نسبت به انجام تکالیف درسی و مطالعه است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه انسجام خانوادگی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1395 انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آن‌ها، 386 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد فرسودگی تحصیلی ماسلاخ و انسجام خانوادگی استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری، ضریب همبستگی پیرسون، تی و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه شد. یافته ها: میانگین نمره انسجام خانواده و فرسودگی تحصیلی در بین نمونه های مورد بررسی به ترتیب برابر با 13/38±76/28 و 14/70± 41/73 بود. یافته های مطالعه بیان کننده آن بود که بین فرسودگی تحصیلی و انسجام خانوادگی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت (0/27-=r،  0/001p=). نتیجه گیری: یافته های مطالعه بیان کننده آن است که اکثر دانشجویان مورد بررسی، خانواده خودشان را منسجم می دانستند و یکی از عواملی که باعث موفقیت تحصیلی آن‌ها می باشد وضعیت انسجام خانواده آن‌ها است.

Title

Evaluation of the Relationship between Family Cohesion and Academic Burnout in the Students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2016

Abstract

Background & Aim: Family cohesion refers to psychological health aspects of a family and emotional bond between family members. Academic burnout is interpreted as fatigue that originates from a pessimistic attitude toward school duties. This study aimed to evaluate the relationship between family cohesion and academic burnout in students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2016. Materials & Methods: This descriptive and analytical research was conducted on 386 students of Kurdistan University of Medical Sciences. Data were collected using two questionnaires of Maslach Burnout Questionnaire and family cohesion questionnaire. Moreover, data analysis was performed in SPSS version 20 using statistical Pearson correlation coefficient, T-test and one-way analysis of variance (ANOVA). Results: In this study, mean scores of family cohesion and academic burnout of the participants were 13.38±76.28 and 41.73±14.70, respectively. According to the results, a negative and significant association was found between academic burnout and family cohesion (r=-0.27, P<0.001). Conclusion: According to the results of the study, the majority of the students evaluated in this research regarded their families to be coherent and one of the factors involved in their academic success was family cohesion.

Item Type: Article
Keywords: Family Cohesion, Academic Burnout, Student.
Page Range: pp. 17-26
Journal or Publication Title: Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Volume: 4
Number: 2
Publisher: Kurdistan University of Medical Sciences
Depositing User: دکتر رضا قانعی
URI: http://eprints.muk.ac.ir/id/eprint/1700

Actions (login required)

View Item View Item