Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Kurdistan University of Medical Sciences

بررسی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394

(2017) بررسی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-124-en.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی دلالت بر باور یک فرد به توانایی هایش در دستیابی به اهداف و فعالیتهای آموزشی دارد،که شکل گیری آن متأثر از عوامل مختلفی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای جمعیت-شناسی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی بود که روی 398 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای بود. برای جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی  استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد بررسی بر مبنای نمره 100 برابر با 12/04±64/41  بود.  دو گروه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان (12/13±64/49) و آزاد اسلامی سنندج (11/57±63/90) از نظر نمره خودکارامدی با هم تفاوت معنی داری نداشتند. (0/65=p). بین خودکارآمدی تحصیلی و شغل مادر (0/004=p) و وضعیت اقتصادی خانواده (0/02=p)، تفاوت آماری معنی دار بود. نتیجه گیری: نمره میانگین کارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است؛ متغیرهایی مثل برخورداری از امکانات مالی و تحصیلات والدین می تواند به عنوان عوامل مؤثر در افزایش باورهای خودکارآمدی دانشجویان مورد توجه بیشتری قرار گیرند.  

Title

The status of academic self-efficacy in the students of Kurdistan University of Medical Sciences and Islamic Azad University, Sanandaj Branch, 2015-16.

Abstract

Background & Aim: Educational self-efficacy implies a person's belief in his or her abilities in achieving educational goals and activities, the formation of which is influenced by various factors. The aim of this study was to determine the relationship between academic self-efficacy and demographic variables in students of Kurdistan and Islamic Azad universities of Sanandaj during the academic year of 2011-2012. Materials & Methods: This cross-sectional study was carried out on 398 students of Kurdistan University of Medical Sciences and Islamic Azad University in Sanandaj during the academic year of 2015-2016. Sampling method was clustered. Demographic information form and academic self-efficacy questionnaire were used to collect data. Data were analyzed by SPSS software version 20 and descriptive and inferential statistics including mean, standard deviation, independent t-test and one-way analysis of variance were analyzed. Results: The mean score of academic self-efficacy of students was 100 ± 64.41 ± 12.04. Two groups of students in Kurdistan University of Medical Sciences (64.49 ± 12.13) and Islamic Azad University of Sanandaj (11.57 ± 63.90) did not have a significant difference in self-efficacy scores (p=0.65). There was a significant difference between academic self-efficacy and mother's job (p = 0.004) and household economic status (p = 0.02). Conclusion: The average score of students' academic performance is higher than average; variables such as having financial resources and parental education can be considered as effective factors in increasing student self-efficacy beliefs.

Item Type: Article
Keywords: Academic self-efficacy, Student, Self-efficacy
Page Range: pp. 43-52
Journal or Publication Title: Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Volume: 3
Number: 1
Publisher: Kurdistan University of Medical Sciences
Depositing User: دکتر رضا قانعی
URI: http://eprints.muk.ac.ir/id/eprint/1711

Actions (login required)

View Item View Item