Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Kurdistan University of Medical Sciences

مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکترای پرستاری در سه کشور ایران، ترکیه و اردن

(2017) مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکترای پرستاری در سه کشور ایران، ترکیه و اردن. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-101-en.html

Persian Abstract

مقدمه و هدف: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا از آن‌ها انتظار می رود به‌عنوان عواملی جهت پیشرفت علم پرستاری، مشاوران حرفه‌ای و محققان آینده پرستاری عمل نمایند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با دو کشور ترکیه و اردن می‌باشد. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شد. در این مطالعه نظام آموزش پرستاری ایران در مقطع دکتری با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی دو کشور ترکیه و اردن مقایسه گردید. پس از جستجوی اینترنتی، داده های موردنیاز جمع‌آوری و با استفاده از الگوی بردی، چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تطبیق‌های موردنظر صورت گرفت. یافته ها: زمان شروع آموزش دوره ی دکتری پرستاری کشور ترکیه، ایران و اردن به ترتیب در سال‌های 1972، 1995 و 2005 میلادی بود. از نظر مشخصات و ساختار دوره بین سه کشور شباهت‌های زیادی مشاهده گردید تنها تفاوت در کشور ترکیه، وجود گرایش‌های مختلف دکترای پرستاری و امکان ورود به دوره دکتری از کارشناسی بود. در هیچ‌کدام از این سه کشور به استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور اشاره‌ای نشده بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌گردد با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ‌التحصیلان دوره دکترای پرستاری و در نظر گرفتن نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، در اهداف، رسالت، محتوای برنامه درسی، نحوه ارائه و ارزشیابی این دوره، بازنگری‌هایی صورت گیرد.  

Title

Comprative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran, Turkey and Jordan

Abstract

Background & Aim: The education and training of nursing PhD students is of great importance because they are expected to act as factors for the advancement of nursing science, professional counselors and future nursing researchers. The aim of this study was to compare the Iranian nursing curriculum with the two countries of Turkey and Jordan. Methods & Materials: A descriptive-comparative study was conducted in 2017. In this study, Iran's nursing education system was compared in PhD level with the components of educational program of the two countries of Turkey and Jordan. After searching the Internet, the required data was collected and using the Bread Model, four stages of description, interpretation, juxtaposition and comparison were done. Results: The beginning of Ph.D. nursing education in Turkey, Iran and Jordan was in 1972, 1995 and 2005, respectively. With regard to the characteristics and structure of the course among the three countries, there were many similarities. The only difference was that in Turkey, there were different branches in nursing and the possibility to enter the Ph.D. from the bachelor's degree. None of these three mentioned countries, uses advanced educational and telemedicine technologies. Conclusion: According to the results of this study, while considering the role and duties of nursing graduates and taking into account the complex and changing needs of society, it is suggested to make reviews in the goals, mission, curriculum content, presentation and evaluation of this course

Item Type: Article
Keywords: Comparative Study, Curriculum, Nursing PhD, Brady Model
Page Range: pp. 53-64
Journal or Publication Title: Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Volume: 3
Number: 1
Publisher: Kurdistan University of Medical Sciences
Depositing User: دکتر رضا قانعی
URI: http://eprints.muk.ac.ir/id/eprint/1712

Actions (login required)

View Item View Item